اجرا و نصب لوله های پلی اتیلن

پلی‌اتیلن

 

پلی‌اتیلن که ۴۰ درصد از کل حجم مواد پلاستیکی تولید شده در جهان را تشکیل می‌دهد , یکی از گسترده‌ترین پلیمرها در زندگی روزمره است،  با وجود ترکیب شیمیایی ساده انواع متعددی از پلی‌اتیلن با خواص حرارتی و مکانیکی متفاوت وجود دارد . یکی از پرکاربردترین انواع لوله‌های تولید شده در ایران و جهان لوله پلی اتیلن است که از جنس پلی اتیلن با دانسیته بالا (HDPE) است، و این ماده در گریدهای PE100 و PE80 در ایران توسط شرکت‌های پتروشیمی مارون، امیرکبیر، اراک، جم و ایلام تولید می‌شود. در واقع لوله‌های پلی اتیلن در انتقال آب، گاز، فاضلاب، میعانات نفتی، دوغاب های صنعتی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند..

 

برخی پروژه‌های خط لوله پلی اتیلنی در ایران

 

  • پروژه آبگیر دریائی پردیس در بخش خطوط لوله دریایی به عنوان بزرگترین پروژه اجرای خط لوله پلی اتیلنی دریایی در دنیا شناخته شده است. این پروژه برای تامین آب خنک کننده واحد پتروشیمی اوره و آمونیاک پردیس واقع در عسلویه طراحی و ساخته گردید. در این پروژه، آب دریا با دبی۵۴۰۰۰ مترمکعب در ساعت توسط دو خط لوله پلی اتیلنی به قطر ۲۵۰۰ میلیمتر و طول کلی ۱۷۰۰ متر از عمق ۲۵ متری دریا به حوضچه پمپاژ منتقل می‌شود.
  • پروژه آبگیری از خلیج فارس بوسیله لوله های پلی اتیلن به قطر ۲۵۰۰ میلیمتر برای بزرگترین آب شیرین کن ایران در شهر بندرعباس (۱۵کیلومتر لوله پلی اتیلن قطر ۲۵۰۰ میلیمتر)
  • پروژه ملی انتقال آب خلیج فارس به استان های یزد و کرمان که آب خروجی از تاسیسات آب شیرین کن خلیج فارس توسط خطوط لوله فلزی و پلی اتیلن به استان های هرمزگان، کرمان و یزد منتقل می شود
  • پروژه لندفیل انجام شده در شهر تبریز با اجرای سیستم زهکشی و منهول از جنس پلی اتیلن، پروژه دریایی قشم و …

عواملی که بر طول عمر لوله پلی اتیلن تاثیر می گذارند

 

عوامل زیادی وجود دارد که می تواند بر طول عمر لوله پلی اتیلن تأثیر بگذارد. به طور معمول لوله پلی اتیلن در صورت طراحی، نگهداری و نصب صحیح می تواند بین 50 تا 100 سال عمر کند. به پنج نکته مهم هنگام طراحی و نصب لوله پلی اتیلن برای دستیابی به عمر طولانی .

  • شرایط عملیاتی

 

شرایط عملیاتی از جمله دما، فشار و حتی شرایط آب و هوایی می تواند بر کیفیت کلی یک لوله  تأثیر بگذارد. لوله های پلی اتیلن ممکن است در دمای عملیاتی بین 40 تا 80 درجه سانتیگراد استفاده شوند. برای دماهای کمتر از 20 درجه سانتیگراد، استفاده از تنش طراحی هیدرواستاتیکی 20 درجه سانتیگراد معمول است. دردمای زیر انجماد، ممکن است به مراقبت بیشتری نیاز باشد زیرا قدرت ضربه پلی اتیلن کاهش می یابد. تنظیم دما متناسب با شرایط عملیاتی می تواند عمر مفید را تا بیش از 50 سال افزایش دهد. دمای بالا و پایین می تواند بر کیفیت لوله تاثیر بگذارد اما شرایط آب و هوایی نیز باید در نظر گرفته شود. در هنگام بارندگی شدید، یادآوری این نکته مهم است که هنگام جوشکاری فیوژن لوله پلی اتیلن، هیچ آب یا رطوبتی در مناطق همجوشی وجود ندارد. وجود آب یا رطوبت روی لوله و اتصالات هنگام جوشکاری می تواند باعث خرابی فاجعه آمیز اتصال در زمانی که سیستم تحت فشار عملیاتی قرار دارد، شود. همیشه رعایت بهترین شیوه ها و در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی و آماده سازی متناسب با تجهیزات و سرپناه های صحیح بسیار مهم است

مواد

 

کیفیت مواد عامل اصلی عمر لوله پلی اتیلن است. لوله پلی اتیلن نسبت به مواد سنتی مانند فلز یا بتن دارای مزایای قابل توجهی است. لوله پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) یک لوله ترموپلاستیک ساخته شده از موادی است که انعطاف پذیر، بادوام و دارای سطوح فوق العاده ای از مقاومت در برابر ترک است. از آنجایی که HDPE بسیار انعطاف پذیر است، این ماده راه حل ایده آلی را ارائه می دهد زیرا تحت تأثیر حرکت زمین قرار نمی گیرد و بنابراین خطر شکافتن، ترک خوردن یا خوردگی را مانند جایگزین های سنتی ندارد. البته با هر محصولی، کیفیت مواد اولیه مصرفی و روش های ساخت می تواند بر محصول نهایی تاثیر بگذارد……… به تولید لوله پلی اتیلن با استفاده از بالاترین درجه مواد و روش های آزمایش کامل افتخار می کند. HDPE همچنین می تواند در پایان چرخه عمر خود بازیافت شود، و به این علت از نظر زیست محیطی، عالی است و می تواند به سایر محصولات پلی اتیلن پردازش شود.

  • بارگذاری لوله خارجی

 

تمام خطوط لوله مدفون در معرض شرایط مختلفی قرار دارند که ممکن است بر عملکرد و عمر محصول تأثیر بگذارد. مواردی که باید در هنگام طراحی یک سیستم مدفون در نظر گرفته شوند، الزامات بستر و پر کردن جانبی هستند. عمق و عرض گودال نیز به طور قابل توجهی بر بارگذاری روی لوله تأثیر می گذارد. حداقل عمق معمولی پوشش برای شبکه اصلی باید حداقل 900 میلی متر از سطح زمین تا تاج لوله باشد. عرض گودال نباید کمتر از قطر بیرونی لوله به اضافه 250 میلی متر باشد تا امکان فشرده سازی کافی قسمت پرکن را فراهم کند مگر اینکه از تکنیک های تخصصی گود برداری باریک استفاده شود.

محیط اطراف

بارگذاری شیمیایی نیز می‌تواند بر عمر سرویس لوله‌های پلی اتیلن از جمله خطرات ناشی از خاک‌های آلوده تاثیر بگذارد . علاوه بر این , در صورت نزدیک بودن به ایستگاه‌های مخزن که بنزین و دیگر محصولات نفتی ذخیره می‌شوند، تعیین محل لوله بسیار مهم است. نشت این مواد در خاک در دوره‌های طولانی ممکن است بر عملکرد لوله پلی اتیلن تاثیر بگذارد .

 

5- روش های نصب

روش‌های نصب و اجرای صحیح نصب یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر چرخه عمر هر لوله پلی اتیلن است . لوله‌های پلی اتیلن می‌تواند بین دمای 30- درجه سانتی‌گراد تا 50+ درجه سانتی‌گراد جوش داده شود . با تغییر آب و هوا و سردتر شدن دما , مهم است که هنگام جوشکاری با اتصالات دقت بیشتری داشته باشیم. استفاده از ابزار مناسب می تواند تضمین کند که فرآیند به طور موثر انجام می شود. آماده سازی لوله نیز در نصب بسیار مهم است، لوله های پلی اتیلن می توانند در دماهای سرد بسیار سفت تر و سخت تر شوند، بنابراین آماده سازی قبل از انجام جوش کاری کلیدی است. ممکن است خراش دادن و آماده سازی لوله زمان بیشتری نیاز داشته باشد، اما با استفاده از ابزار مناسب و حوصله، می توانید اتصال با کیفیت خوبی را حتی در دماهای منفی تضمین کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدرباره ماتماس با مامحصولات